Vanaf 1 augustus 2020 beginnen we met de uitrol van glasvezel, om zo tegen begin 2021 volledig klaar te zijn met het internet van de toekomst op al onze compatibele sites.


Wat houd dit in voor de gebruiker?

Voor de Bewoner, Student, Eindgebruiker houd dit in dat de totale doorvoersnelheid naar omhoog gaat.

Wat veranderd er in de doorvoersnelheid?

Op dit moment hebben we een gemiddelde doorvoersnelheid die ligt tussen de 80 en 300 Mbps. van zodra glasvezel actief is wordt dit 350 Mbps download en 50 upload.

Afhankelijk van de huidige situatie krijgen de gebruikers 50 tot 250 Mbps extra ter beschikking.

Wat met het internet tijdens de werken?

Tijdens de werken die wij uitvoeren kan de onderbreking 5 minuten tot anderhalf uur duren. We proberen de onderbreking altijd zo kort mogelijk te houden


Wat houd dit in voor de gebouw eigenaar / beheerder?

Om het simpel te verwoorden, voor de eigenaar of beheerder veranderd er niets. Alles blijft gewoon lopen zoals het dit in het verleden altijd gedaan heeft.

Hoe zit de aanleg praktisch in elkaar?

In de meeste situaties is er geen glasvezel beschikbaar in het gebouw. Op straat niveau is het dit voor 75% in Gent beschikbaar.

Van zodra we dus kunnen laten we door onze provider glasvezel binnen brengen. Dit kan op twee manieren , en afhankelijk van de situatie word:

  • De glasvezel bovengronds binnen gebracht
  • De glasvezel ondergronds binnen gebracht (zoals hiernaast op de foto)

Deze wordt dan doorgetrokken eens de kabel binnen aanwezig is naar onze installatie. Daar breken we de huidige provider installatie af en plaatsen we twee nieuwe toestellen. Dit is een “ONTP” of fiber aftakpunt en een “NTP” of glasvezel modem. vanaf de glasvezel modem gaat dit dan naar onze installatie.

Moet ik als beheerder zelf ter plaatse gaan?

Wij van Wifibri regel alles met de provider, van afspraak tot toegang tot de gebouwen. Wij blijven ook ter plaatste superviseren tijdens deze werken zodat we er zeker van zijn dat alles correct verloop. zelf ter plaatse aanwezig zijn hoeft dus niet, maar mag altijd. .

Wat kost de aanleg?

De aanleg voor de glasvezel is voor onze klanten geheel kosteloos, wij nemen deze kosten en alle andere administratieve zaken volledig op ons


vragen over de aanleg van glasvezel?

contacteer de wifibri helpdesk